Feestdagen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Martijn Beek - WaarBenJij.nu Feestdagen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Martijn Beek - WaarBenJij.nu

Feestdagen

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

06 Januari 2013 | Australië, Sydney

Zeg dat wel ! Het werd wel weer eens tijd voor nieuw bericht. Het zal dit keer ook wel wat langer zijn, want er is van alles te vertellen over de afgelopen feestdagen. Ik had van het weekend voor Kerst tot en met nieuwjaarsdag vrij en het was heerlijk eventjes vakantie te hebben.

Mijn vakantie begon met het ophalen van Edwin en Claire van het vliegveld op de zondag. Nadat ze geïnstalleerd en opgefrist waren in het hotel zijn we ’s middag een flinke wandeltocht gaan maken in en rond de stad. We eindigden in Darling Harbour waar we samen een halve meter pizza gegeten hebben. Het klinkt als veel pizza, maar het was precies genoeg. Op de maandag zijn we ’s middags op Uggs jacht gegaan. Toen we eindelijk een winkel met de echte hadden gevonden, sloten ze net. Daarna zijn we bij een (van de vele) Pie Face een hartig taartje gaan eten (soort quiche). Die avond was er het laatste vuurwerk voor de Kerst. We hadden de beste plaatsen, want we zaten een uur van te voren al op de kade. Het was jammer genoeg erg regenachtig, toch hebben we kunnen genieten van een tikkeltje verregend ijsje. Ook was het vuurwerk wederom erg mooi !

Toen was het eerste kerstdag en het regende… Niets geen Kerst met 30 graden… Claire en Edwin hadden de Bridge Climb van 6 tot 9 in de avond, ook was het weer niet zo goed, dus werd het geen barbecue die avond. Uiteindelijk heb ik een simpel soepje gemaakt, gevolgd door een Thaise curry. Claire en Edwin moesten toen om 5 uur al gaan, maar om 10 uur hebben we nog gezellig een spelletje gedaan onder het genot van een toetje met nog meer lekkers, wijn en Baileys. Tweede kerstdag zijn we ’s middag terug gegaan naar de Uggs winkel, met succes. Het weer was goed, maar wel een beetje winderig en fris. We waagden het erop en zo zijn we naar Bondi Beach gegaan, vanwaar we naar Bronte Beach/park zijn gelopen. Daar waren openbare barbecues en zo hebben we lekker gebarbecued met kipdingetjes, hamburgers en kangoeroe, maar ook sla, maïs, mango, kersen, watermeloen en wijn.

Ter vergelijking heb ik ook hier mensen gevraagd wat zij gedaan hebben met de kerstdagen. Een iemand beschreef dat op Christmas Eve de welbekende kalkoen geserveerd werd. Gevolgd door Christmas Day waarop ’s morgens de cadeautjes bij de boom lagen. Na het uitpakken werd er ontbeten met eieren en spek. Ze zijn toen naar het strand gegaan, waarna het alweer lunchtijd was. Dit maal stonden er salades met ham, garnalen en zeevruchten op tafel. Als diner werd er kip geserveerd, maar ook gewoon de overgebleven kalkoen, ham en groentes kwamen weer voorbij. Tweede kerstdag is in het Engels Boxing Day, vernoemd naar de dag waarop mensen vroeger hun mensen in dienst de cadeaus gaven. Mij werd verteld dat er verse broodjes gehaald werden en daar aten ze dan ook al het overgebleven eten weer bij.

Een ding is dus overal hetzelfde, het wordt veel en lekker gegeten met de Kerst ! Typisch voor een Australische Kerst zijn de ham, garnalen en andere zeevruchten. Net als in de Verenigde Staten is er ook traditioneel de kalkoen. Naast eten gaan er velen naar het strand. Andere populaire activiteiten op Boxing Day zijn winkelen en naar de bioscoop gaan.

Typisch, vond ik, was dat mensen in Australië overal heen gaan voor de Kerst. Ik sprak iemand die met de hele familie naar de Verenigde Staten vloog om Kerst te vieren. (Zijn moeder werkte bij de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas.) Iemand anders vloog naar Melbourne om de Kerst met familie en vrienden te vieren. Weer iemand anders ging anderhalf uur met de trein naar het dorpje waar zijn familie woont.

Uiteindelijk dus geen zwoele zomerse kerst voor mij. Ook had ik niet echt het gevoel dat het Kerst was, het is en blijft een familiefeest, denk ik. Misschien was de hoeveelheid Kerstmuziek en films ook niet genoeg. Hoe dan ook, mijn Kerst met Edwin en Claire hier in Sydney voelde als een vakantie, heel fijn dus. Maar ik kijk ook weer uit naar echte witte, koude en knusse Kerst met mijn familie.

Claire en Edwin zijn op hun laatste dag, donderdag, naar de dierentuin Taronga Zoo geweest. ’s Avonds zijn we gaan eten bij een leuk restaurantje. Alleen stonden we een half uur na het toetje in het ziekenhuis omdat Edwin toch iets nootachtigs in zijn toetje moest hebben gehad. Het was wel even schrikken, maar op zich hebben we nog gewoon naar het ziekenhuis kunnen lopen. We hebben zeker 3 uur in het ziekenhuis gezeten. Een halfuur nadat alles afgehandeld leek met de dokter, heeft Edwin uiteindelijk zichzelf losgekoppeld en zijn we gegaan. De verpleegster kwam nog even zeggen dat hij toch maar geen noten moest eten, maar dat was het… Beetje gek, zo’n doe-het-zelf EHBO post.

Maandag was er dan ook nog oud-op-nieuw. Om 16:00 had ik pas met Anthony afgesproken en zo ging ik die avond dus naar het gezellig samenzijn bij hem thuis met een variërend gezelschap (lees: mensen kwamen en gingen). Om 21:00 was er het familievuurwerk, dat al geweldig was. Dat moest wat betekenen voor het echte vuurwerk om 12 uur. Rond die tijd zijn we naar een ander gebouw in de straat gegaan, met een feestje met weer nieuwe mensen en met een dakterras. Vanaf daar zagen we een deel van de Harbour Bridge en nog 4 locaties boven het water vanwaar vuurwerk afgestoken werd. Het was erg indrukwekkend, maar ook een tikkeltje ver weg. Uiteindelijk was er het idee om het feestje bij Anthony verder te laten gaan, maar we zijn aan de waterkant geëindigd met nog uren te hebben gekletst en gepraat. Al met al, was het dus erg gezellig.

Ondertussen probeer ik weer in het werkritme te komen, maar ik kan melden dat ik steeds meer mensen leer kennen. Daar ben ik erg blij mee. Ook begint het me nu te dagen dat ik al over de helft ben, dus dat ik snel genoeg weer naar huis ga. Er is nog zoveel te doen dat ik weet en ook nog niet weet waarschijnlijk. Komende maand is er bijvoorbeeld het Sydney Festival. Ik ga dus nog genoeg ondernemen de komende weken. Voor je het weet ben ik weer thuis.

Zie mijn Facebook voor meer foto’s en tot snel.

  • 06 Januari 2013 - 10:34

    Joost:

    Ha Martijn....

    het schiet nu inderdaad al een heel eind op he! nog 1,5 maand en dennis komt een maand naar je toe. Zo snel gaat het he....

    tot snel...

    liefs
    joost

  • 06 Januari 2013 - 13:34

    Marloes:

    Hey Martijn,
    Toch bijzonder om zo een beetje mee te mogen proeven met kerst aan de andere kant van de wereld. Leuk om te lezen dat je je goed vermaakt.
    Veel plezier! Marloes

  • 06 Januari 2013 - 20:12

    Roel En Rianne:

    Hey Martijn,

    leuk om te lezen!!
    Maar ehm, wij hebben ook geen witte Kerst gehad hier hoor :-)
    Regen regen regen...

    Veel plezier en succes nog!

    Groetjes, Roel en Rianne.

  • 06 Januari 2013 - 22:21

    Bram:

    Hoi Martijn,

    Weer leuk om een verhaal(tje) te lezen.
    Mooi om te zien dat je het naar je zin hebt en ook mooi om te horen dat je steeds meer (leuke) mensen leert kennen. Dat lijkt me wel erg fijn.
    En ja de tijd vliegt. Wat Joost als zegt voordat je het weet is Dennis bij jou! Leuk.
    Veel plezier nog en veel succes. Gaat het een beetje goed met je studie/onderzoek?

    Greetzzz,

    Bram

  • 07 Januari 2013 - 15:40

    Merijn:

    Hey Martijn,

    Klinkt alsof je je goed vermaakt hebt.
    Feestdagen zonder eerste hulp zijn niet leuk, ik spreek uit ervaring :P.
    Dat is onderdeel van de traditie bij ons (gelukkig ook nooit echt heel ernstig).
    Gelukkig tot snel.

    Groetjes
    Merijn.

  • 08 Januari 2013 - 20:12

    Lisette En Ingrid:

    Hee Martijn,
    Allereerst (veelste laat) maar alsnog de beste wensen!
    Leuk om je verslag te lezen en fijn dat je oud op nieuw daar goed hebt kunnen vieren. Andrea had het er al over dat het vuurwerk daar zo geweldig was om te zien.
    Succes om weer in het werkritme te komen en veel plezier nog! Geniet van alles wat je nog zult zien daar :)
    Groetjes van Lisette en Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 13243

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 31 Maart 2013

Afstudeerstage in Sydney

07 September 2008 - 09 Oktober 2008

Mijn eerste verre reis

30 Januari 2008 - 31 Juli 2008

Afstuderen in Geneve

Landen bezocht: