Wat een weer - Reisverslag uit Sydney, Australië van Martijn Beek - WaarBenJij.nu Wat een weer - Reisverslag uit Sydney, Australië van Martijn Beek - WaarBenJij.nu

Wat een weer

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

29 Januari 2013 | Australië, Sydney

In een van de eerste weken werd me verteld dat als het in de winter 5 graden is, dan vinden de mensen het hier erg koud, 10 graden is dan wel te doen. Aan de andere kant vinden ze 40 erg heet en is 30 lekker warm voor mensen in Sydney. Inmiddels zijn er heel wat extremen voorbij gekomen. Ik vind het leuk (en niet leuk) om te horen dat zelfs het journaal in Nederland aandacht besteed aan het weer in Australië. Van hitterecords en uitgebreide schaalverdelingen tot bosbranden en overstromingen.

Zoals jullie dus misschien al gehoord hadden, is het vorige week de warmste dag in Sydney geweest sinds 1859 (toen ze zijn begonnen met het registeren van het weer). Het was 45.8 graden Celsius! Het record stond daarvoor op 45.3 graden, gemeten in januari 1939. Het was dus echt onwerkelijk warm, zeker als zoiets nog niet eerder meegemaakt hebt. Het is letterlijk een sauna die je inloopt, maar dan met je kleren aan. Je lichaam begint te tintelen, je ademhaling stokt bij de eerste poging en in no time heb je gaar, in letterlijke zin. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die dag gewoon op school heb gezeten met een degelijke (lees: ietwat overactieve) airconditioning. Daardoor was het verschil nog groter. Toen ik na vijven weer naar huis ging was de ergste hitte alweer verdwenen. Die nacht heb ik zelfs redelijk geslapen. Het koelt hier gelukkig redelijk goed af tijdens de nachten, zo rond de 20-23. Toch vertelde Anthony dat het in Melbourne nog meer afkoelt ‘s avonds, omdat de lucht daar meestal droger is.

Een ander verschil kun je opmaken uit de definitie van een hittegolf. Een hittegolf in Nederland is een periode van 5 aaneengesloten dagen van 25 graden of meer (gemeten in De Bilt), waarvan er 3 van boven de 30 waren. Volgens Wikipedia, spreken ze in Adelaide van een hittegolf bij 5 aaneengesloten dagen van 35 graden of meer is, of 3 aaneengesloten dagen warmer dan 40 graden. Dat geeft wel een indruk van het verschillen in normale/extreme temperaturen voor de zomer. Ik kon trouwens geen officiële definitie vinden voor heel Australië. Ergens is dat ook wel te begrijpen aangezien het land zo groot is! (Het zou gek zijn als Griekenland dezelfde definitie zou hebben als wij.) Nog een ander weetje. In de afgelopen weken was er een dag dat de computermodellen van de weervoorspellingen een temperatuur aan gaven van boven de 52 graden. Ook dit was een nieuw record, want ze hebben de schaalverdeling die de temperatuur aangeeft, moeten uitbreiden van 50 naar 54 graden.

Door de grote hitte en droogte waren/zijn er ook diverse bosbranden in Australië. Vooral het zuiden en oosten van Australië zijn getroffen, waaronder ook New South Wales, de staat waarin Sydney ligt. In totaal zijn er meerdere tientallen, misschien wel enkele honderden bosbranden geweest. In de staat Tasmanië is de schade geschat op ongeveer 50 miljoen Australische Dollars, ongeveer 42 miljoen euro, waaronder meer dan 100 huizen en 70 andere gebouwen. In die staat gaat het om een totale oppervlakte van 20.000 hectares, 200 vierkante kilometer, de hele gemeente Amsterdam plus nog een kwart. Het aantal doden is opmerkelijk genoeg op 1 gebleven daar. Anthony vertelde dat hij 2 jaar geleden een vriendin van hem verloren heeft door de bosbranden. Dat wil je je toch niet indenken? Omringd door vuur… Ze refereren op het journaal nog vaak terug aan de Zwarte Zaterdag, 7 februari 2009. De weersomstandigheden konden niet slechter in de zuidelijke staat Victoria. De temperatuur in Melbourne was het hoogst gemeten in een stad ooit, 46.4 graden, terwijl de luchtvochtigheid slechts 6% was. De wind had snelheden van meer dan 100 km/h, die ervoor zorgden dat de elektriciteitsmasten omwaaiden. Door de vonken ontstonden er meer dan 400 branden. Op deze dag zijn er 173 mensen omgekomen door de bosbranden.

Zo was het dus 2 weken geleden nog hitte tot en met, nu is het weer compleet anders. Vorige week was er de tropische cycloon Narelle die dreigde de staat Western Australia te bereiken. Gelukkig kwam die uiteindelijk niet al te dicht in de buurt. Maar de afgelopen dagen werden de westelijke staten Queensland en New South Wales geteisterd door overstromingen. Vandaag was de laatste dag met kans op hoogwater. Alle regen die is gevallen, is nog het overblijfsel van de tropische cycloon Oswald. Op dit moment staat het aantal doden in Queensland op 4. Er zijn duizenden mensen geëvacueerd. Sinds een paar dagen zitten er 200.000 mensen zonder stroom en dat zal ook nog wel enkele dagen duren voordat die weer stroom zullen hebben. Verder wordt er geschat dat er rond de 2000 mensen afgesloten zijn van de buitenwereld. Duizenden gebouwen staan onder water. In de staat New South Wales schatten ze het aantal geïsoleerde mensen zelfs op 41000 en ook hier zijn duizenden geëvacueerd. In Sydney is het heel erg droog geweest, dus daarom is hier geen gevaar voor overstromingen. Op een paar kelders en ondergrondse tunnels van de treinen in centrum na dan.

Zijn bij jou de oren ook gaan flapperen, of zijn de cijfertjes gaan dansen? Ik kan het soms maar moeilijk bij houden, al die aantallen die ze opratelen tijdens het journaal, en ik zou daar nog wel zo goed mee zijn. Het is ongelofelijk wat de mensen hier allemaal mee maken.

Volgende keer een achterstallige lijst van allemaal (leuke) dingen die ik inmiddels alweer gedaan heb !

• 29 Januari 2013 - 18:21

Merijn:

Hey Martijn,

Inderdaad er zijn oren gaan flapperen en getallen gaan vliegen, bijzonder land Australie. Om het maar weer eens positief te benaderen, hoef je in ieder geval niet te betalen voor de sauna.

xmerx

• 29 Januari 2013 - 23:55

Bram:

Ja het is wat al die gebeurtenissen daar. Ik ben blij dat wij die temperaturen niet hebben. Ik ben ook benieuwd naar al je andere dingen en hoe het met de studie gaat. Of je al iets "ontdekt" hebt. En of je zelf al een stuk wijzer bent geworden. Veel plezier daar verder nog!!!

Greetz, Bram